
https://nyti.ms/29rD0Fq

ARCHIVES |  1989

BEIJING DISMISSES OUTSPOKEN EDITOR
By NICHOLAS D. KRISTOF and SPECIAL TO THE NEW YORK TIMES APRIL 27, 1989

About the Archive
This is a digitized version of an article from The Times’s print archive, before the start of online
publication in 1996. To preserve these articles as they originally appeared, The Times does not alter,
edit or update them.

Occasionally the digitization process introduces transcription errors or other problems. Please send
reports of such problems to archive_feedback@nytimes.com.

In a clear move to clamp down on criticism, the Communist Party dismissed the
editor of the nation's boldest newspaper today and announced that the paper
would be reorganized.

The party also summoned urgent meetings of 20,000 Communist Party
officers in Beijing and Shanghai to press what it called a ''grave political struggle''
against student unrest.

Despite widespread fears that a crackdown is beginning, university students
today planned a march for Thursday that could lead to a direct confrontation with
the authorities.

The Government also declared three student organizing committees illegal,
and residents of the northwestern district of Beijing, where several universities are,
reported that they had seen soldiers moving in the area. There were widespread
but unconfirmed reports that at least 10,000 troops from the 38th Army Corps
have been moved from Hebei Province to Beijing. Editor Is a Party Member

The decision to dismiss Qin Benli, editor of the World Economic Herald, and
reorganize the newspaper seemed certain to send shock waves throughout the
country. Mr. Qin, 70 years old, is a Communist Party member whose newspaper,
which is based in Shanghai, has for several years been regarded as the most

https://www.nytimes.com/
https://nyti.ms/29rD0Fq
http://timesmachine.nytimes.com/browser
mailto:archive_feedback@nytimes.com


outspoken and perhaps the best newspaper in the country.
The decision was announced in the middle of the night, and so there was no
immediate reaction.

A little more than two years ago, in the last crackdown on ''bourgeois
liberalization,'' or Western influences, the Government shut down a few local
publications, including a newspaper in the southern city of Shenzhen that had
urged the retirement of the senior leader, Deng Xiaoping. But the Herald, a weekly
with a circulation of 300,000, is far better known and respected than any of the
publications that have faced ''reorganization'' in the past.

The newspaper has enjoyed strong support from those in the Communist Party
who favor more rapid political and economic change. Such prominent Communist
Party members as the theorist Wu Jiaxiang and the economist Li Yining frequently
write for the Herald. In the past, the Communist Party leader, Zhao Ziyang, is said
to have intervened to save Mr. Qin from dismissal, but Mr. Zhao is now on a trip to
North Korea, and in any case his influence is widely regarded as waning.
'Violations of Discipline'

The official New China News Agency reported that the Shanghai city
government had decided to dismiss Mr. Qin ''on account of his serious violations of
discipline.'' This probably referred to the present issue, which the Government
banned after discovering that it quoted a range of prominent people criticizing the
Government and supporting the student demonstrations.

Meanwhile, professionally printed posters, unlike those that students normally
write, appeared on campuses today accusing a party critic who is the wife of a
prominent dissident of being behind the student unrest. The woman, Li Shuxian,
wife of the dissident Fang Lizhi, is a physics professor at Beijing University, and
although she is a party member she also criticizes the party.

This morning's newspapers all printed a harsh editorial calling for a ''grave
political struggle'' against student unrest. The editorial, which was read over
television and radio news programs Tuesday night and tonight, said of the
organizers: ''Their purpose is to poison people's minds, create national turmoil and
sabotage the nation's political stability. This is a planned conspiracy which, in
essence, aims at negating the leadership of the party and the socialist system.''
A version of this article appears in print on April 27, 1989, on Page A00007 of the National edition with the
headline: BEIJING DISMISSES OUTSPOKEN EDITOR.



© 2019 The New York Times Company

https://help.nytimes.com/hc/en-us/articles/115014792127-Copyright-notice

